Monday, February 2, 2015

02/02/1015 windows i/o system

tänapäeval on 4 plaati, üksteise peal, lugemispea mõlemal pool kõikidel plaatidel u.





Mindows-i i/o system parts.
koosneb i/o manager
plug and play PnP manager - pista ja mängi  -kõlar arvutisse - arvutites riistavaratükkide vahendamine.
power manager -- haldab masine erinevaid energia seisundeid.

abstraction of devices - kasutaja(user)i eest peidetakse teatud iseärasused ära. kasutaja ei näe koodi, mis kõik tööle paneb. Üldistus. HAL - hardware abstraction file.

02/02/2015 I/O süsteem ja hardware/S/V ALAMSÜSTEEM JA SEADME AJURID

http://www.cs.uic.edu/~jbell/CourseNotes/OperatingSystems/13_IOSystems.html



pci bus - peaplaat
monitor, graphics controller - see mida ekraanil näeme
processor, bridge/memory controller - cache-memory - see mida tehakse et näha asju ekraanil

Riisvaral erinevad kiirused.



näitab kui kiiresti liiguvad, andmeliikuvussüsteem.
firewire - printeri kaabel
modern, mouse, keyboard võrreldes teistega väga aeglased. - miks? sõltub seadme tüübist. osad edastavad palju korraga,  osad ühe sümboli kaupa. erinevatel seadmetel on erinev kiirus.
seega i/o süsteemil peab olema erinevaid vahendeid et erinevate riistvaradega suhelda.
suhtlemine käib alati läbi controlleri.
controlleri ja protsessori vahel erinevust eiriti ei ole, controller on väiksemate mõõtmetega, saavad aru väiksemast hulgast käskudest ja korraldustest. ei ole nii targad kui protsessorid, kui tööpõhimõte on neil samad.
üks os os-i tööst on riistavaradega suhtlemine
os suhtleb kõigega läbi i/o süsi

Katkestusignaalid - kahendsüst signaal  - IRQ - interrupt request.
- I/O pordiga saadetakse andmeid
controlleriter on registreid (nagu ka cpu-l)
One way of communicating with devices is through registers associated with each port. Registers may be one to four bytes in size, and may typically include ( a subset of ) the following four:
  1. The data-in register is read by the host to get input from the device.
  2. The data-out register is written by the host to send output.
  3. The status register has bits read by the host to ascertain the status of the device, such as idle, ready for input, busy, error, transaction complete, etc.
  4. The control register has bits written by the host to issue commands or to change settings of the device such as parity checking, word length, or full- versus half-duplex operation. Võimaldab lülitusi teha, saata teatud lülitusi.



Näitab kuidas suhtlemine kahevahel käib.(üleval)

Direct memory access - osadel seadmetel on see, mitte kõikidel.(all)




tavalisselt on tugisüsteem juba olema, et ta tunneb kõik riistvaratükid ära (hiired, usb). ta ei või näiteks ära tunda uut graafika kaarti - see ei ole kernelile arusaadav ta vajab täiendavat ajuri tarkvara.

scsi - kettatüüp, kiire kõvaketas, millel wide kaablipistik. small computer system interface, väikene arvutisüsteemi liides. üks tüüp kettaid, pöörlevad kiire kiirusega. tavaliselt kasutatase suurtes serverites, mis võimaldavad kiiret tegutsemist. võimaldab palju andmeid korraga laadida, jagada. ketta töötamisel teeb ta füüsiliselt kõrget häält/tooni

ühendab kerneli ja seadmed. võimaldab arusaada seadmetelt tulevatelt signaalidest ja teisendada kerneli poolt tuleva teksti vastava seadmele arusaadavaks tekstiks.
driver - tarkvarajupp, mis võimaldab controlleriga suhtlemist - tõlk. seadme ajur on tõlk, teisendab ühed signaalid teiseks.



 graafikakaart saadab 60 sekundi jooksul uue faili, et me saaksime ekraani näha nii nagu ta meil on. sellise resolutsiooniga. os-ides kõige koormatum riistvara graafikakaart sest ta teeb koguaeg tööd.
 1024x768 - pikslit . 1024 veergu ja 768 rida. igasse lahtrisse kahendsüsteemilised arvud ja enne see ära ei saadeta, kui kõik lahtrid täis.

transfer rate - ülekande kiirusviivitus os-ide vahel
latency - viivitus
seek time - otsimise aeg
delay vetween operations - viivitus operatsioonide või tehete vahel

multiplexing - köie punumine - andmeedastus viis. erinevate andmete kokku miximine, teiselpool asuv seade võtab selle lahti demultiplexing ja annab info edasi järgmistele seadmetele. eesmärk saata korraga rohkem andmeid. tihti kasutatakse internetiühendusel. nt 100 inimest kes räägivad telefonis ja on netis, kõik käib läbi ühe kanali, kuid viivitust ei toimu -- multiplexing. saadetakse köis ja harutatakse lahti teisel pool, viivitust inimestel märgata ei ole.

https://www.youtube.com/watch?v=LmEMrkrrmh4

spooler - võimaldab tööd järjekorda panna (nagu tööde bassein) ootel tööd on järjekorras seal ja spooler laseb ühekaupa sisu töötlema.